Nya funktionsstöd för I/O

Finns det möjlighet att få in aktiva 4-20mA givare på Universal In?
Vi har stött på aktiva givare vid DUC-byte vid några tillfällen och i dagsläget har vi inte möjlighet att använda dessa i SRD5322, vilket leder till att kunden har installerat ett antal givare som kommer att vara utan funktion.

Fördelen med aktiva givare är till exempel att de kan ses som säkrare, eftersom att min-värdet är 4mA så vet man att visar värdet under 4mA så har man ett allvarligt fel på produkten och/eller anslutningen till denna.

Dessutom så spelar resistans i kabellängden inte någon roll, visar signalen 10mA i ena änden så visar den även 10mA en kilometer bort. Detta till skillnad från en 0-10V signal som kan tappa spänning över en lång sträcka på grund av kabelresistans.

Är det därför kanske aktuellt att lägga till denna funktion till SRD5500 och SRD6000?

Mvh Jacob, KTC Göteborg

Hej!
4-20mA är en bra standard, men än så länge ovanlig i fastighetssammanhang. Med tanke på det och på att det finns på marknaden produkter som översätter mellan 4-20mA och 0-10V (eller 2-10V), så har vi hittills valt at inte fördyra våra produkter med att lägga till denna möjlighet i själva DUCen.
Observera att vi stödjer 2-10V (inspänningsområdet är inställbart), du kan alltså få den möjlighet till feldetektering som du frågar efter.
(Det räcker med ett motstånd på 500 Ohm för att “omvandla” signalen till 2-10V.)

Vänligen
Joakim Ramberg

Jag förstår, då vet jag att det är ett medvetet val och hur jag ska ta upp detta med kund om frågan kommer på tal.

Tack för svar!